Špilberk láká unikátní ohňostrůjnou výstavou Vulcanalia
3. 6. 2008, 18.00
Brno, Špilberk – Výstava Vulcanalia – Ohňostroje v obrazech staletí má své stálé místo mezi expozicemi na Špilberku. Unikátní mezinárodní výstava o historii a současnosti ohňostrůjného umění mapuje přitažlivou formou vývoj lidské manipulace s ohnivým živlem, jeho podmaňování a využívání při tvorbě ohňostrojů.
„Nejvíce mě zaujal dokument, který tady promítají. Výstava je velmi pěkná a doporučil bych ji všem, které ohňostroje zajímají,“ pochvaluje si jeden z návštěvníků, student přírodovědecké fakulty Tomáš Rachůnek.
V levém křídle hradu, kde se výstava nachází, mohou návštěvníci nahlédnout do kabinetu středověkých alchymistů, zhlédnout ukázky soudobého ohňostrůjného náčiní i Furtenbachovo barokní ohňostrůjné theatrum, rekonstrukci raně barokní zahrady na půdorysu zvěrokruhu s mechanikou a dobovými kostýmy ohňostrůjců.
Druhá část výstavy dokumentuje ohňostrůjné přehlídky a slavnosti od jejich počátků po současnost. Ty jsou v České republice reprezentovány především světově známým festivalem Ignis Brunensis, a tak je závěr expozice Vulcanalia věnován právě krátkému filmu a fotografiím z brněnské akce.
Od května 2007 expozici podle návštěvní knihy zhlédlo přes patnáct set lidí. „Zdá se mi to poměrně málo. Já jsem ohňostroje nikdy příliš neprožívala. Dělají hluk, je po nich na přehradě nepořádek a má zvířata při těch výbuších doma trpí. Tato výstava ale můj názor změnila, teď už jsem schopná s ohňostroji a jejími tvůrci sympatizovat,“ svěřila se Soňa Nečesánková, která na výstavu Vulcanalia na Špilberku dohlíží.
Výstava vznikla podle námětu duchovního otce ohňostrůjné přehlídky Ignis Brunensis Jiřího Morávka, výtvarné řešení je dílem Jana Konečného.
Lenka Kašparová
Autorka je studentkou žurnalistiky na FSS MU v Brně