Parní tramvaj Caroline vyjela do ulic
7. 6. 2008, 15.30
Brno – Tramvaj Caroline vozila cestující po Brně v době, kdy dnešní obyvatelé a návštěvníci města ještě nebyli na světě. Při dnešní jízdě však Caroline rozhodně nezůstávala pozadu za moderními tramvajemi a jela si to po trase do Medlánek jako zamlada. Nikdo by do ní neřekl, že už je jí 119 let. Do ulic Brna totiž poprvé vyjela v roce 1889 jako vůbec první parní lokomotiva, kterou město získalo.
Dnešní cestu parní tramvají si užívaly nejenom děti. Ty si po celou cestu zacpávaly uši, protože Caroline si pořád radostně pískala. Dokonce i mnozí náhodní kolemjdoucí, kteří zahlédli projíždějící tramvaj, litovali, že si jízdu nechali ujít. Letošní výjezd těšil i průvodčího. „Jsem tu letos poprvé a je to příjemná změna – místo řízení moderní tramvaje, což je mé každodenní zaměstnání, se jednou za rok vozit celý den v této historické mašince,“ pochvaloval si.
Po příjezdu do medlánecké vozovny, kde se právě konal den otevřených dveří, nahlíželi zvědaví cestující do kabiny strojvedoucího. „Touhle pákou se posouvá dopředu a dozadu a podle toho jede vlak dopředu nebo couvá. Další páčka se používá k přidání rychlosti a tady za tu šňůru zatáhnu a lokomotiva zapíská,“ vysvětloval strojvedoucí, který trochu připomínal kominíka, protože byl celý od sazí. Pochopit řízení parní lokomotivy není podle něho zdaleka tak obtížné jako u moderních tramvají. „Ale na druhou stranu to je trochu dřina – chce to dobrou fyzičku,“ tvrdí začouzený muž. Saze byly skutečně všude kolem a když cestující vystoupili, někteří z nich možná měli poněkud černé ruce. Za tu jízdu to ale určitě stálo.
Autorka je studentkou žurnalistiky na FSS MU v Brně
Fotogalerie: Filip Laureys
Autor je studentem žurnalistiky na FSS MU v Brně