Finálový ohňostroj inspirovali superhrdinové
Superhrdinské ohňostrojné finále Strážci Galaxie s hudbou ze stejnojmenné filmové trilogie čeká ve středu 25. června diváky na festivalu Ignis Brunensis. Čtveřice úspěšných designérů – Jaroslav Štolba a Daniel Černý z Flash Barrandov SFX a Christian Czech a Kristin Werner z rakouské Pyrovision – společně připravuje závěrečnou show jako Ignis Brunensis Team.
Designéři navazují na minulé brněnské úspěchy. V loňském roce si právě Flash Barrandov SFX a Pyrovision odvezli všechny ceny včetně divácké. V Brně už dříve zaujali porotu jiným pyromuzikálem inspirovaným filmy. V roce 2021 Czech, Štolba a Cargnelutti (Cargnelutti letos pro Ignis Brunensis připravil provokativní pyromuzikál pod hlavičkou Luci di Notte) společně získali ocenění za nejlepší hudbu za svoji poctu spaghetti westernům nazvanou Bylo, nebylo.
Jaroslav Štolba v rozhovoru objasnil, jak vznikl nápad na superhrdinský ohňostroj a co s Flash Barrandov SFX plánují dál.
Váš letošní ohňostroj má hvězdný realizační tým – Flash Barrandov SFX a Pyrovision dohromady získali všechny ceny ročníku 2024. Kdy a jak se zrodil nápad na společný ohňostrojný projekt na rok 2025?
Společných projektů bylo a bude více. Svět filmu a svět ohňostrojů je od určité úrovně velmi kosmopolitní. A kolegialita se občas promění v přátelství, pak je spolupráce vítaná, rádi se potkáváme a vzájemně obohacujeme o profesní novinky, názory či příběhy, které nás v různých zemí potkaly.
Kdo z týmu je největší fanoušek superhrdinských filmů?
Jsme především firmou na speciální efekty a akční filmy jsou naší doménou. Jen v posledních letech jsme pracovali na projektech jako The Gray Man, Vyproštění, Balerína. Pod naší českou SFX supervizí jsme připravili Na západní frontě klid (náš kolega za to byl nominovaný na Oscara), Cliffhanger, Nadace (první a druhou sérii) a další. Po festivalu Ignis Brunensis se naše crew, čítající desítky SFX techniků, vrhne do příprav třetí série Nadace; už nyní v Brně čteme scénáře… Náš vztah k akčním filmům je tedy pro náš tým přirozený a máme také slušný přehled o filmové hudbě. Právě ta nás často inspiruje.
Podle čeho jste vybírali finálních šest skladeb z celkových šedesáti kandidátů?
Téma a některé skladby jsme vyzkoušeli naostro a získali tak zpětnou vazbu od diváků na projektech pro Benátky nad Jizerou a Děčín. Test oblíbenosti skladeb byl víceméně jednotný, finální zpracování a střih je věcí dramaturgie a práce designéra.
Jak náročné je převést superhrdinské motivy do formátu pyromuzikálu?
Pro diváky je jednodušší, pokud hudební motivy znají a mají je rádi. Lépe se v ní orientují a očekávají, že výraz na nebi jim připomene napětí, emoce či humor, se kterým se setkali. Nebo je naopak překvapí.
Cristian Czech z rakouské Pyrovision, který připravoval design pro závaznou melodii, připojil krátký vzkaz:
Ačkoliv je můj design závazné melodie The Race jen malou částí ohňostrojné show, jsem moc rád, že jsem její součástí. Je to pro mě pocta a také skvělá příležitost potkat se s přáteli z Flash Barrandov SFX a znovu se podívat do Brna.
Dominika Lišková
Autorka je absolventkou FSS MU v Brně,
více informací od studentů FSS najdete na Stisk online