Chceme vyhrát, ale hlavně se bavíme, říkají kapitáni dračí lodi

2/6/2008

31. 5. 2008, 22.00
Oba kapitáni týmu dračích lodí ONV Devils přiznávají, že dva kapitáni jsou něčím netradičním. Z organizačního hlediska to podle nich má mnoho výhod, protože si mohou rozdělit úkoly. „Organizovat dračí loď je těžké. Je to dvacet lidí, takže je obrovský problém dát je dohromady. Polovina by byla ideální,“ říká šestatřicetiletý obchodní zástupce Ondračka. Tým to má o to složitější, že se rekrutuje z obyvatel Ostrožské Nové Vsi, vesnice o třech tisících obyvatelích. „Ale už s tím bojujeme pět let,“ dodává kapitán. Celkem má skupina šedesát až sedmdesát lidí, zhruba polovinu z nich tvoří rychlostní kanoisté.Dva kapitáni. Foto: Stanislav Kamenský

Když před pěti lety začínali, odjel tým jen dva závody celého poháru. „Začalo to tím, že u nás v Ostrožské udělal Petr Klíma závody a navrhl nám, abychom udělali posádku. Tak jsme začali jezdit,“ vzpomíná Ondračka na začátky. Na jaře dalšího roku se družstvo složilo na loď, která jim ovšem v roce 2006 shořela. V Pardubicích tehdy žhář zapálil vlek se čtyřmi loďmi. „Dozvěděli jsme se to v noci. Všichni jsme byli nachystaní na odjezd a na závod, ale muselo se to odvolat. Dokonce jsme si původně mysleli, že si někdo dělá srandu, protože u dračích lodí to tak funguje, ale bohužel to byla pravda,“ má události stále v živé paměti čtyřiatřicetiletý vedoucí managementu Richard Boček.

Nová loď přitom stojí čtvrt milionu korun. „Díky dotaci svazu jsme si mohli druhou pořídit za sto sedmdesát tisíc. Z větší části jsme se skládali tak jako na tu první, něco jsme si vydělali na sponzorských závodech,“ vysvětluje Ondračka. Závody dračích lodí jsou v tuzemsku poměrně populární, takže tým může z peněz od sponzorů zaplatit zhruba polovinu výdajů. Ty se na sezónu pohybují kolem dvou set tisíc korun a čítají například dopravu, ubytování nebo startovné.

Příprava týmu začíná v dubnu, když se blíží první závody, konec sezóny je v září. „Děláme to ryze na amatérské úrovni, i když by se to mohlo jevit jinak. Během přípravy se občas sejdeme na trénink, někdy je nás třeba jen čtrnáct, tak to doplníme holkama,“ říká Boček. Oba kapitáni s úsměvem přiznávají, že zdatné ženy jsou pro smíšené družstvo důležité. I proto se v Českém poháru více favorizují v mixu, ve kterém by chtěli skončit do třetího místa, než v mužské soutěži. Samostatnou kapitolou je mistrovský závod na jejich domovské vodě, ve kterém by rádi medaile z obou kategorií.

Každá posádka dračí lodi musí mezi sebou najít vhodné kandidáty na dvě klíčové pozice – bubeníka a kormidelníka. U ONV Devils je pozice za bubnem vyhrazena ženám. „Bubenice máme výborné, střídají se tam tři nebo čtyři holky a stěžovat si nemůžeme. Dobře se na ně dívá a navíc mají lepší smysl pro rytmiku. Dokážou lépe motivovat a ukočírovat,“ prozrazuje Ondračka.

Zato s kormidelníkem má tým problém. Pokud přijede na závod jen ve dvaceti lidech, musí běžný kormidelník k pádlu a je třeba shánět náhradu. I když současný kormidelník pro brněnský závod absolvoval cestu přesně opačným směrem. „Je to o zkušenostech a o tom, co nám dotyčný předvede. Člověk už pak prostě vytuší, jestli ten cit má nebo ne. Klíčové je to hlavně na dlouhé trati, třeba na dvoukilometru, kdy je nutné dobře podjet bójku. Stává se, že do obrátky přijíždí několik posádek najednou a on musí vědět, jestli se cuknout nebo naopak trošku zpomalit, aby získal prostor,“ odhaluje Boček tajemství taktiky jízdy.

Při závodech prý oba kapitáni životosprávu ani večerku nehlídají. „Bavíme se tím. Samozřejmě chceme vyhrát a zajet co nejlépe, ale klidně si dáme při závodu pivo, nepijeme iontové nápoje a rozhodně nejdeme spát v deset. Je na každém, jak se k tomu postaví, aby druhý den mohl pádlovat,“ říká Ondračka.

Oba kapitáni se shodují, že i když je to náročné, zatím je to baví, a když náhodou přestává, tak po čase zase začne. A to i přesto, že to stojí čas i peníze. Na dotaz, jak jim takovou zábavu tolerují manželky, bez váhání odpovídají, že cílem je přivést je, aby pádlovaly také. Aby byl doma klid.

Stanislav Kamenský
Autor je studentem žurnalistiky na FSS MU v Brně

Fotogalerie: Robert Vystrčil

cz en