Brno ovládla Dopravní nostalgie. Lidé se mohou svézt parní tramvají i koněspřežkou
21/8/2020
Brno - Návštěvníci si mohou v centru Brna prohlédnout historické vozy a také se jimi svézt. Dopravní nostalgie, která potrvá až do neděle 23. 8., oslavuje 90. výročí autobusové dopravy a 120. výročí provozu elektrických tramvají v Brně.
Pátek se pořadatelé rozhodli věnovat 90. výročí provozu autobusů městské hromadné dopravy v Brně. Na náměstí Svobody si návštěvníci mohou prohlédnout historické autobusy ze sbírek brněnského technického muzea a Dopravního podniku města Brna.
Lidem se akce líbí, dopravní nostalgii vítají. „Určitě se přijdeme znovu podívat a svézt i zítra. Máme se synem historické vozy moc rádi," září nadšením například Aleš Píšek.
Autobusy na náměstí Svobody, kde jsou vystavené, dovezli řidiči brněnského dopravního podniku, kteří o svěřených vozech prozradili více. „Naši tátové, kteří s nimi denně jezdili, byli opravdu páni řidiči. Ty vozy nemají posilovače, synchronizaci převodovky a další vychytávky, na které jsme dnes zvyklí," okomentoval svou práci řidič Jiří Drdlík.
Podle něho je nutné mít při řízení historických autobusů cvik, praxi v řízení a předvídat, zejména v dnešním hustém provozu. „Třeba z Brna do Karlových Varů bych s ním jet nechtěl. Historické autobusy nemůže řídit každý řidič dopravního podniku, musí už mít zkušenosti," dodal Drdlík, který má v řízení sedmadvacetiletou praxi.
Podobně o starých autobusech mluví i další řidič, Tomáš Živna. „I brzdy jsou slabší. Celý stroj se zkrátka chová jinak než ty současné. Vše ovládá řidič, ne elektronika. Na některé autobusy jsme ale zvyklí, třeba s touto Karosou jsem jezdil na lince, mám k ní i osobní vztah. Vyrobená byla v listopadu 1989 a jezdila, s několika generálkami, až do roku 2015," usmívá se Živna.
Základem je podle něj vrátit autobus v pořádku. „Akce jako Dopravní nostalgie jsou pro nás oproti lince příjemným zpestřením. Nejen díky starším vozidlům, ale i tím, že se lidé vyptávají a vzpomínají s námi," uvedl řidič. Upozornil, že zájemci si mohou historický autobus i s řidičem pronajmout třeba na firemní akce nebo na svatbu.
Mluvčí Technického muzea Brno Šárka Motalová je ráda, že i přes letošní složitou situaci se povedlo oblíbenou Dopravní nostalgii uspořádat bez větších omezení. „Naštěstí je teď situace ohledně koronaviru klidnější, nicméně stále na ni bereme ohled a uvědomujeme si, co smíme a nesmíme. Přibyla snad jen dezinfekce v našem informačním stánku, jinak jsme přichystali tradiční program, kdy se diváci budou moci i svézt historickými vozy," řekla mluvčí muzea.
Páteční výstavou Dopravní nostalgie nekončí. V sobotu 22. srpna bude možné se historickými vozy projet - autobusy do vozovny Slatina a tramvajemi do pisárecké vozovny. V obou vozovnách čeká návštěvníky den otevřených dveří; ve Slatině si mohou prohlédnout kromě autobusů a jejich zázemí i historická osobní auta zaměstnanců dopravního podniku, v Pisárkách pak uvidí, jak se pečuje o „šaliny". V neděli 23. srpna návštěvníky čeká též historické kolečko do Kuřimi.
Pro návštěvníky jsou připravená i opravdu speciální vozidla. „Nejvíce oblíbená je parní tramvaj Caroline, pro lidi je největším lákadlem, vede úplně nad vším," uvedla mluvčí muzea Motalová. Další specialitou je koněspřežná tramvaj. Oběma vozidly se lidé mohou svézt v sobotu i v neděli.
Pátek se pořadatelé rozhodli věnovat 90. výročí provozu autobusů městské hromadné dopravy v Brně. Na náměstí Svobody si návštěvníci mohou prohlédnout historické autobusy ze sbírek brněnského technického muzea a Dopravního podniku města Brna.
Lidem se akce líbí, dopravní nostalgii vítají. „Určitě se přijdeme znovu podívat a svézt i zítra. Máme se synem historické vozy moc rádi," září nadšením například Aleš Píšek.
Autobusy na náměstí Svobody, kde jsou vystavené, dovezli řidiči brněnského dopravního podniku, kteří o svěřených vozech prozradili více. „Naši tátové, kteří s nimi denně jezdili, byli opravdu páni řidiči. Ty vozy nemají posilovače, synchronizaci převodovky a další vychytávky, na které jsme dnes zvyklí," okomentoval svou práci řidič Jiří Drdlík.
Podle něho je nutné mít při řízení historických autobusů cvik, praxi v řízení a předvídat, zejména v dnešním hustém provozu. „Třeba z Brna do Karlových Varů bych s ním jet nechtěl. Historické autobusy nemůže řídit každý řidič dopravního podniku, musí už mít zkušenosti," dodal Drdlík, který má v řízení sedmadvacetiletou praxi.
Podobně o starých autobusech mluví i další řidič, Tomáš Živna. „I brzdy jsou slabší. Celý stroj se zkrátka chová jinak než ty současné. Vše ovládá řidič, ne elektronika. Na některé autobusy jsme ale zvyklí, třeba s touto Karosou jsem jezdil na lince, mám k ní i osobní vztah. Vyrobená byla v listopadu 1989 a jezdila, s několika generálkami, až do roku 2015," usmívá se Živna.
Základem je podle něj vrátit autobus v pořádku. „Akce jako Dopravní nostalgie jsou pro nás oproti lince příjemným zpestřením. Nejen díky starším vozidlům, ale i tím, že se lidé vyptávají a vzpomínají s námi," uvedl řidič. Upozornil, že zájemci si mohou historický autobus i s řidičem pronajmout třeba na firemní akce nebo na svatbu.
Mluvčí Technického muzea Brno Šárka Motalová je ráda, že i přes letošní složitou situaci se povedlo oblíbenou Dopravní nostalgii uspořádat bez větších omezení. „Naštěstí je teď situace ohledně koronaviru klidnější, nicméně stále na ni bereme ohled a uvědomujeme si, co smíme a nesmíme. Přibyla snad jen dezinfekce v našem informačním stánku, jinak jsme přichystali tradiční program, kdy se diváci budou moci i svézt historickými vozy," řekla mluvčí muzea.
Páteční výstavou Dopravní nostalgie nekončí. V sobotu 22. srpna bude možné se historickými vozy projet - autobusy do vozovny Slatina a tramvajemi do pisárecké vozovny. V obou vozovnách čeká návštěvníky den otevřených dveří; ve Slatině si mohou prohlédnout kromě autobusů a jejich zázemí i historická osobní auta zaměstnanců dopravního podniku, v Pisárkách pak uvidí, jak se pečuje o „šaliny". V neděli 23. srpna návštěvníky čeká též historické kolečko do Kuřimi.
Pro návštěvníky jsou připravená i opravdu speciální vozidla. „Nejvíce oblíbená je parní tramvaj Caroline, pro lidi je největším lákadlem, vede úplně nad vším," uvedla mluvčí muzea Motalová. Další specialitou je koněspřežná tramvaj. Oběma vozidly se lidé mohou svézt v sobotu i v neděli.
Dominika Bayerová
Fotogalerie: Robert Vystrčil